همه چیز در رابطه با بتاآلانین

بتاآلانین یک آمینو اسید غیر پروتوژنی است که به صورت درون زا در کبد تولید می شود. علاوه بر این، انسان بتا آلانین را از طریق مصرف غذاهایی مانند گوشت، مرغ، و ماهی به دست می آورد .گیاه‌خواران و وگان‌ها، در مقایسه با افرادی که گوشت مصرف می‌کنند، حدود ۵۰ درصد کارنوزین کمتری دریافت می‌کنند.

بتا آلانین بستر محدود کننده سرعت در سنتز کارنوزین عضلانی است که به ظرفیت بافر ماهیچه اسکلتی کمک می کند و به طور مداوم نشان داده شده است که سطوح کارنوزین را در عضلات اسکلتی انسان افزایش می دهد. شواهد نشان می‌دهد که ورزشکارانی که در تمرینات مقاومتی و تمرینات با شدت بالا فعالیت می‌کنند، غلظت‌های بیشتری از کارنوزین عضلانی دارند زیرا محتوای کارنوزین عضله نیز تحت تأثیر انقباض عضلانی قرار می گیرد و با افزایش آن افزایش می یابد به طور بالقوه، بتا آلانین توانایی افزایش سازگاری های تمرینی را با افزایش توانایی حفظ ورزش با شدت بالاتر دارد ، بنابراین حجم تمرین را افزایش می دهد. بتا آلانین همچنین ممکن است با تغییر استفاده از سوبسترا (به عنوان مثال، کاهش گلیکوژن، کاهش لاکتات خون)، منجر به کاهش استرس اکسیداتیو شود و همچنین باعث  افزایش آستانه خستگی عضلانی  و ذهنی شود در نتیجه کاهش خستگی و مدت زمان ورزش را افزایش دهد. بنابراین، افزایش در دسترس بودن بتا آلانین از طریق مکمل های غذایی، همراه با تمرین، می تواند عملکرد ورزشکارانی را که تمرینات با شدت بالا انجام می دهند، از طریق افزایش ظرفیت بافر عضلانی (کاهش اسیدیته) بهبود بخشد.

کارنوزین یک دی پپتید طبیعی با عملکردهای فیزیولوژیکی بالقوه متعدد است و از ترکیب اسیدهای آمینه تشکیل دهنده آن، به ال-هیستیدین و بتا آلانین، میتوان اشاره کرد که با کمک آنزیم کارنوزین سنتتاز تشکیل می شود. کارنوزین عمدتاً در ماهیچه های اسکلتی ذخیره می شود و می تواند به طور گسترده ای بین گونه ها متفاوت باشد. نقش کارنوزین به عنوان یک بافر پروتون درون سلولی اولین بار توسط تحقیات شناسایی شد و درنتیجه آن معلوم شد که فقدان کارنوزین منجر به خستگی سریعتر و اسیدوز می شود. برای شناسایی بیشتر نقش کارنوزین در عملکرد ورزشی می توان گفت که مکمل بتا آلانین غلظت کارنوزین عضلانی را افزایش می دهد و منجر به کاهش pH عضله  ناشی از ورزش می شود.

نقش های فیزیولوژیکی بالقوه کارنوزین فراتر از عملکرد آن به عنوان بافر پروتون است. تحقیقات نشان داده است که گونه‌های اکسیژن فعال که با سرعت بالایی در طول ورزش تولید می‌شوند ، ممکن است در شرایط خاص منجر به خستگی عضلانی و آسیب عضلانی ناشی از ورزش شوند . اما کارنوزین با از بین بردن رادیکال های آزاد و اکسیژن منفرد به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و در نتیجه استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و از خستگی و آسیب عضلانی جلوگیری می کند .

ویژگی های اصلی بتا آلانین که موجب شده است مورد توجه ورزشکارن قرار بگیرد به شرح ذیل است :

افزایش کارایی ورزشی: مصرف بتا آلانین می‌تواند موجب افزایش تولید کارنوزین در عضلات شود، که بهبود عملکرد ورزشی تاثیر مثبت می بخشد.

تأخیر در حس خستگی: بتا آلانین می‌تواند با کاهش اسیدیته در عضلات، حس خستگی را به تأخیر بندازد، که این امر ورزشکاران را قادر به انجام فعالیت‌های بیشتر می‌سازد .

بهبود عملکرد در ورزش‌های هوازی سنگین: بتا آلانین می‌تواند در ورزش‌های هوازی سنگین، مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری،  در به تأخیر افتادن خستگی موثر باشد.

افزایش توده عضلانی: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که بتا آلانین به افزایش توده عضلانی نیز کمک می‌کند .

کاهش استرس اکسیداتیو: بتا آلانین می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

مقدار توصیه شده:

معمولاً مقدار توصیه شده برای بتا آلانین در حدود 2 تا 6 گرم در روز است. این مقدار ممکن است بسته به نوع و شدت ورزش، وزن بدن، و شرایط فیزیکی فرد متغیر باشد.

زمان مصرف:

بتا آلانین بهتر است قبل از شروع ورزش مصرف شود تا به مرور زمان کارنوزین در عضلات افزایش یابد و عملکرد ورزشی بهبود پیدا کند.

ترکیب با مواد دیگر:

مصرف بتا آلانین را می‌توانید با مکمل‌های دیگر مانند کراتین ترکیب کنید. این ترکیبات ممکن است باعث بهبود تأثیرات مثبت بر عملکرد ورزشی شوند.

مشاوره پزشکی:

قبل از شروع مصرف هر گونه مکمل ورزشی، به ویژه در موارد خاص نظیر بیماری‌ها یا استفاده از داروهای مصرفی خاص، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *